Researcher Portfolio

 
   

Costa, Maria Teresa

Department Structural Changes in Systems of Knowledge, Max Planck Institute for the History of Science, Max Planck Society, External, Max Planck Institute for the History of Science, Max Planck Society, History of the Max Planck Society, Max Planck Institute for the History of Science, Max Planck Society  

 

Researcher Profile

 
Position: Department Structural Changes in Systems of Knowledge, Max Planck Institute for the History of Science, Max Planck Society
Position: External, Max Planck Institute for the History of Science, Max Planck Society
Position: History of the Max Planck Society, Max Planck Institute for the History of Science, Max Planck Society
Researcher ID: https://pure.mpg.de/cone/persons/resource/persons196907

External references

 

Publications

 
  (1 - 25 of 37)
 : Renn, J., Johnson, J., Kunstreich, J., Costa, M. T., & Schlögl, R. (2024). Orte der Wissenschaft — Bauen für die MPG. In J. Renn, C. Reinhardt, J. Kocka, F. Schmaltz, B. Kolboske, J. Balcar, & A. v. Schwerin (Eds.), Die Max-Planck-Gesellschaft: Wissenschafts- und Zeitgeschichte 1945–2005 (pp. 667-683). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.13109/9783666993640.473. [PubMan] : Costa, M. T. (2023). The Debate on Technique in the ‘Kunstwissenschaft’ Around 1900. In S. Dupré, & M. Hendriksen (Eds.), The Making of Technique in the Arts: Theories and Practice from the Sixteenth to the Twentieth Century (pp. 165-184). Turnhout: Brepols. [PubMan] : Costa, M. T. (Ed.). (2023). Benjamin, Walter: Il compito del traduttore (Edizione criitica). Milano: Mimesis. [PubMan] : Costa, M. T. (2023). Wissenschaft und Bau(t)en im Zeitwandel. Eine kleine Architekturgeschichte der Max-Planck-Gesellschaft. Berlin: Forschungsprogramm Geschichte der Max-Planck-Gesellschaft. doi:10.17617/2.3549776. [PubMan] : Costa, M. T., & Furlan, S. (2023). Risalendo alla Fonte Castalia tra Arte, Storia e Scienza: Aby Warburg e John Wheele. In C. Addabbo, E. Canadelli, L. Ingaliso, D. Musumeci, L. Tonetti, V. Vignieri, & M. Vilardo (Eds.), Ad limina. Frontiere e contaminazioni transdisciplinari nella storia delle scienze: Atti del Convegno nazionale della Società Italiana di Storia della Scienza Catania, 30 maggio – 1 giugno 2022 (pp. 136-146). Milano: Editrice Bibliografica. doi:10.53134/9788893575904-2023. [PubMan] : Costa, M. T. (2023). Das Kunsthistorische Institut in Florenz (Max-Planck-Institut) und die Bibliotheca Hertziana (Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte). Berlin: Forschungsprogramm Geschichte der Max-Planck-Gesellschaft. doi:10.17617/2.3488643. [PubMan] : Costa, M. T. (2023). Aby Warburg and the Art of Translation. In K. Mazzucco, & B. Paolozzi Strozzi (Eds.), Lessico Warburghiano: i prestiti delle scienze negli scritti d'arte di Aby Warburg (pp. 37-44). Firenze: Edizioni Polistampa. [PubMan] : Costa, M. T. (2022). In the Workshop of the Translator: Walter Benjamin in/on Translation. The Journal for the Philosophy of Language, Mind and the Arts: JoLMA, 3(2), 213-222. doi:10.30687/Jolma/2723-9640/2022/02/004. [PubMan] : Costa, M. T. (2022). Il Rinascimento nella Kunstwissenschaft intorno al Novecento. Diálogos, 26(3), 39-50. doi:10.4025/dialogos.v26i3.62975. [PubMan] : Costa, M. T. (2022). A Transcultural Approach to Art History through the Lens of Its first International Conferences. History of Humanities, 7(2), 235-250. doi:10.1086/721312. [PubMan] : Costa, M. T. (in press). Anacronismi e tempi potenziali come strumenti teorici della Kunstwissenschaft intorno al Novecento. In E. Jollet (Ed.), Temporalité et potentialité dans les oeuvres d’arts visuels, de la Renaissance à nos jours. Paris: Presses universitaires de Rennes. [PubMan] : Costa, M. T. (2020). Bilderwanderungen: Umberto Boccionis memorialer Atlas. In A. Beyer, H. Bredekamp, U. Fleckner, & G. Wolf (Eds.), Bilderfahrzeuge: Aby Warburgs Vermächtnis und die Zukunft der Ikonologie (2. Aufl., pp. 212-221). Berlin: Wagenbach. [PubMan] : Costa, M. T. (2020). Aby Warburgs Übersetzungswissenschaft. Links: Rivista di letteratura e cultura tedesca. Zeitschrift für deutsche Literatur- und Kulturwissenschaft, 20, 65-78. doi:10.19272/202005301006. [PubMan] : Costa, M. T. (2019). Metamorphosis of Ruins: The Epistemology of Copy and Replica by the Example of Palmyra. In U. Fleckner, & E. Tolstichin (Eds.), Das verirrte Kunstwerk: Bedeutung, Funktion und Manipulation von »Bilderfahrzeugen« in der Diaspora (pp. 227-244). Berlin: De Gruyter. [PubMan] : Costa, M. T., & Hönes, H. C. (Eds.). (2019). Migrating Histories of Art: Self-Translations of a Discipline. Berlin: De Gruyter. [PubMan] : Costa, M. T., & Hönes, H. C. (2019). Self-Translation — Translation of the Self: An Introduction. In M. T. Costa, & H. C. Hönes (Eds.), Migrating Histories of Art: Self-Translations of a Discipline (pp. 11-19). Berlin: De Gruyter. [PubMan] : Costa, M. T. (2019). Aby Warburg’s Literal and Intermedial Self-Translation. In M. T. Costa, & H. C. Hönes (Eds.), Migrating Histories of Art: Self-Translation of a Discipline (pp. 59-76). Berlin: De Gruyter. [PubMan] : Costa, M. T. (2018). Bilderwanderungen: Umberto Boccionis memorialer Atlas. In A. Beyer, H. Bredekamp, U. Fleckner, & G. Wolf (Eds.), Bilderfahrzeuge: Aby Warburgs Vermächtnis und die Zukunft der Ikonologie (pp. 212-221). Berlin: Wagenbach. [PubMan] : Costa, M. T. (2018). Die Lesbarkeit der Bilder als erkenntniskritische Kategorie der Kulturwissenschaft um 1900: das Beispiel Walter Benjamins und Aby Warburgs. Zeitschrift für Kunstgeschichte, 81(2), 231-241. doi:10.1515/ZKG-2018-0016. [PubMan] : Costa, M. T. (2017). Benjamins "Kapitalismus als Religion" und seine Wirkung auf die gegenwärtige Kunst. Kunst und Kirche, 1, 8-11. [PubMan] : Costa, M. T. (2015). Walter Benjamins Auseinandersetzung mit der Kunstwissenschaft seiner Zeit. Weimarer Beiträge, 3, 364-380. [PubMan] : Costa, M. T. (2015). Lo spazio sonoro della traduzione: note a margine de Il compito del traduttore di Walter Benjamin. Rivista italiana di filosofia del linguaggio, 8(2), 59-71. [PubMan] : Costa, M. T. (2015). Kunstgeschichte als Raumgeschichte: Alois Riegl und die Raumwahrnehmung. In A. Beyer, & G. Cassegrain (Eds.), Bewegung/mouvement (pp. 137-151). Berlin: Deutscher Kunstverlag. [PubMan] : Weigel, S. (2014). Walter Benjamin: La creatura, il sacro, le immagini. Macerata: Quodlibet. [PubMan] : Wulf, C. (2013). Antropologia dell’uomo globale: storia e concetti. Torino: Bollati Boringhieri. [PubMan]