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  Constructing Quality: Producer Power, Market Organization, and the Politics of High Value-Added Markets

Carter, E.(2015). Constructing Quality: Producer Power, Market Organization, and the Politics of High Value-Added Markets. Köln: Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung.

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Carter, Elizabeth1, 2, Author           
Affiliations:
1Projekte von Gastwissenschaftlern und Postdoc-Stipendiaten, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214554              
2College of Liberal Arts, University of New Hampshire, Durham, NH, USA, ou_persistent22              

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Free keywords: -
 Abstract: Economists assume increased producer flexibility creates production advantages. So why do inefficient French quality wine producers dominate their flexible, efficient Italian counterparts? French AOC wine producers created “corporatist” producer organizations which served three purposes: encouraged increased product quality information across the supply chain; allowed for the emergence of a unique production style; and enabled producers to define their production methods as “quality” via state regulation. Italian DOC wine producers have fragmented political structures at both the regional and national levels, causing producers to rely more on the price mechanism and less on political structures to coordinate supply chain transactions. Market asymmetries persist across the supply chain, making it difficult for producers to guarantee quality and adversely shaping their potential production and brand strategies. Solving supply chain problems through representative political institutions yields superior economic outcomes than uncoordinated market transactions because the former corrects market power asymmetries.
 Abstract: Ökonomen gehen davon aus, dass Hersteller durch höhere Flexibilität Produktionsvorteile erlangen. Doch wie können dann die ineffizienten Produzenten französischer Qualitätsweine ihren flexiblen, effizienten Mitbewerbern aus Italien überlegen sein? Produzenten französischer AOC-Weine haben „korporatistische“ Erzeugerorganisationen geschaffen, die drei Zwecken dienen: Sie ermöglichen einen besseren Informationsfluss zur Produktqualität innerhalb der gesamten Lieferkette; sie schaffen Möglichkeiten zur Herausbildung eines einzigartigen Herstellungsverfahrens; sie befähigen Produzenten, ihre Herstellungsverfahren mithilfe staatlicher Regelungen als qualitativ hochwertig zu definieren. Die Produzenten italienischer Qualitätsweine mit kontrollierter Herkunftsbezeichnung (DOC) hingegen sehen sich sowohl auf regionaler wie auch auf nationaler Ebene fragmentierten politischen Strukturen gegenüber. Daher sind sie darauf angewiesen, dass Transaktionen innerhalb der Lieferkette stärker durch den Preismechanismus als durch politische Strukturen koordiniert werden. Die entlang der gesamten Lieferkette fortbestehenden Marktasymmetrien erschweren es den Produzenten, Qualitätsgarantien abzugeben und wirken sich nachteilig auf deren Möglichkeiten zur Gestaltung von Produktions- und Markenstrategien aus. Es ist wirtschaftlich erfolgversprechender, Probleme in der Lieferkette mithilfe repräsentativer politischer Institutionen zu lösen als durch unkoordinierte Markttransaktionen, da erstere die im Markt bestehenden Machtasymmetrien korrigieren.

Details

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Language(s): eng - English
 Dates: 2015-092015
 Publication Status: Issued
 Pages: IV, 24
 Publishing info: Köln : Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung
 Table of Contents: 1 Introduction
2 Taste, distinction, and the power of political organization
3 Supply chain politics and the wine market
4 Understanding the French wine market
5 The Italian case
6 Conclusion
Appendix
References
 Rev. Type: Internal
 Identifiers: -
 Degree: -

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Title: MPIfG Discussion Paper
Source Genre: Series
 Creator(s):
MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, Editor              
Affiliations:
-
Publ. Info: -
Pages: - Volume / Issue: 15/9 Sequence Number: - Start / End Page: - Identifier: ISSN: 0944-2073
ISSN: 1864-4325