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Abstract:
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Is there an antagonism between young and old in the electoral
arena that could lead to the obstruction of welfare-state reforms?
This article argues that this notion is a myth and lacks empirical
evidence for the case of Germany. It is true that (a) there are
imminent majorities of voters aged 50 and older; (b) older voters
benefit from many welfare state programs and (c) life-cycle
interests shape some attitudes towards single public policies.
However, these facts alone do not represent an antagonism between
young and old in the electoral arena. Firstly, differences in party
preferences between age groups are due to generational effects
associated with early political socialization. Secondly, life-cycle
interests do not shape the German party competition because age is
not a political division line (cleavage). Young age/ old age is only a
transitional boundary that all of us aspire to cross, meaning that
material old-age interests are important to everyone. Finally, grey
interests parties are notoriously weak and try to become parties for
the interests of all age groups.
I would like to thank Holger Döring, Anna Skarpelis, Pieter
Vanhuysse and Simon Weschle for comments on earlier drafts. A
slightly different version will appear in German Policy Studies.
Deutscher Titel: Ist der Wohlfahrtsstaat in Zeiten ‘grauer’
Mehrheiten reformierbar? Der Mythos eines Konfliktes zwischen
jüngeren und älteren Wählern in der Wahlarena
Abstract:
Gibt es bei Wahlen einen Interessensgegensatz zwischen jung und
alt, der wohlfahrtsstaatliche Reformen erschweren könnte? Dieser
Artikel verneint die Frage und entlarvt den ihr zugrundeliegenden
Mythos für Deutschland. Es ist richtig, (a) dass es in Deutschland
bald Mehrheiten von Wählerinnen und Wählern geben wird, die 50 Jahre und älter sind, (b) dass ältere Wähler von vielen
wohlfahrtsstaatlichen Programmen profitieren und (c) dass durch
den Lebenszyklus gesteuerte Interessen die Einstellungen zu
einzelnen Policies formen. Doch diese Ergebnisse stellen noch
keinen Gegensatz zwischen jung und alt in der Wahlarena dar.
Erstens gehen die unterschiedlichen Wahlergebnisse für einzelne
Altersgruppen auf Gegensätze zwischen Generationen zurück, die
in früher politischer Sozialisation begründet sind. Zweitens
beeinflussen die durch den Lebenszyklus definierten Interessen
nicht den deutschen Parteienwettbewerb, weil Alter nicht das
Potential für eine politische Konfliktlinie (Cleavage) hat. Die
Kategorien jung und alt sind nur durch eine durchlässige Grenze
voneinander getrennt, die alle Individuen zu überschreiten hoffen.
Somit sind auch die materiellen Interessen älterer Menschen für
alle wichtig. Endlich sind alle Seniorenparteien schwach und
versuchen sich als Parteien aller Altersgruppen neu zu profilieren.
“Those who want to further burden 20 million pensioners with
pension cuts, must be brave enough to say this before the national
election. Then, pensioners will know what to do when they are
going to cast their vote.”
Walter Hirrlinger, president of the German pensioners’
organization VDK, in June 2005 during the run-up to the national
election (VdK 2006).