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  The Moral Embeddedness of Markets

Beckert, J. (2005). The Moral Embeddedness of Markets. MPIfG Discussion Paper, 05/6.

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mpifg_dp05_6.pdf (Any fulltext), 781KB
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mpifg_dp05_6.pdf
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Full text open access
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Public
MIME-Type / Checksum:
application/pdf / [MD5]
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-
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http://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0012-4B01-6 (Supplementary material)
Description:
New source: Beckert, Jens (2006). The Moral Embeddedness of Markets. In Betsy Jane Clary, Wilfred Dolfsma, & Deborah M. Figart (Eds.), Ethics and the Market: Insights from Social Economics (pp. 11-25). London: Routledge.
OA-Status:

Creators

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 Creators:
Beckert, Jens1, Author           
Affiliations:
1Soziologie des Marktes, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214556              

Content

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Free keywords: -
 Abstract: This paper addresses the question of what role morally oriented behavior plays in the efficiency of market outcomes. This issue is as controversial in economics as it is in sociology. To get a better understanding of the problems and opportunities involved in morally oriented behavior in markets, I develop a typology that distinguishes four different forms of morality-based behavior and try to understand what consequences derive from these types of morally motivated action. The four forms I discuss I call “cooperation,” “group solidarity,” “blocked exchange” and “altruism.” There is a
fifth – parasitic – type that I call “Trojan altruism.” I argue that the contested role of morality is rooted in the profoundly ambivalent consequences that morality has on
market efficiency.
 Abstract: In diesem Discussion Paper betrachte ich die Auswirkungen moralisch orientierten Handelns auf die Effizienz von Märkten. Diese Frage ist sowohl unter Soziologen als auch unter Ökonomen stark umstritten. Um zu einem besseren Verständnis der Probleme und Chancen zu gelangen, die sich aus moralischen Handlungsorientierungen für Marktbeziehungen ergeben, entwickele ich eine Typologie, mit der vier verschiedene Formen moralgestützten Handelns unterschieden werden. Die vier Formen nenne ich "Kooperation", "Gruppensolidarität", "blockierter Tausch" und "Altruismus". Darüber hinaus besteht ein fünfter, parasitärer Typus, den ich als "Trojanischen Altruismus" bezeichne. Ich zeige, dass die umstrittene Rolle von Moralität für Märkte ihren Hintergrund in den tatsächlich zutiefst ambivalenten Folgen von Moralität für die Effizienz von Märkten hat.

Details

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Language(s): eng - English
 Dates: 2005-06
 Publication Status: Issued
 Pages: 20
 Publishing info: Köln : Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung
 Table of Contents: Introduction
A typology of moral behavior in market exchange
Cooperation
Group solidarity
Blocked exchange
Altruism
Trojan altruism
Conclusion
References
 Rev. Type: Internal
 Identifiers: eDoc: 270948
 Degree: -

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Legal Case

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Source 1

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Title: MPIfG Discussion Paper
Source Genre: Series
 Creator(s):
Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung, Editor              
Affiliations:
-
Publ. Info: -
Pages: - Volume / Issue: 05/6 Sequence Number: - Start / End Page: - Identifier: ISSN: 0944-2073
ISSN: 1864-4325