English
 
Help Privacy Policy Disclaimer
  Advanced SearchBrowse

Item

ITEM ACTIONSEXPORT
  Pietät und Profit: Kultureller Wandel und Marktentstehung am Beispiel des Bestattungsmarktes

Akyel, D., & Beckert, J. (2014). Pietät und Profit: Kultureller Wandel und Marktentstehung am Beispiel des Bestattungsmarktes. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 66(3), 425-444. doi:10.1007/s11577-014-0276-3.

Item is

Files

hide Files
:
KZfSS_66_2014_Akyel.pdf (Any fulltext), 574KB
Name:
KZfSS_66_2014_Akyel.pdf
Description:
Full text open access
OA-Status:
Visibility:
Public
MIME-Type / Checksum:
application/pdf / [MD5]
Technical Metadata:
Copyright Date:
-
Copyright Info:
-
License:
-

Locators

hide
Locator:
http://dx.doi.org/10.1007/s11577-014-0276-3 (Publisher version)
Description:
Full text via publisher
OA-Status:

Creators

hide
 Creators:
Akyel, Dominic1, Author           
Beckert, Jens2, Author           
Affiliations:
1Institutioneller Wandel im gegenwärtigen Kapitalismus, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214549              
2Soziologie des Marktes, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214556              

Content

hide
Free keywords: Marktentstehung; Kultureller Wandel; Bestattungsmarkt; Moral; Market formation; Cultural change; Funeral market; Moral
 Abstract: Unter welchen Voraussetzungen entstehen neue Märkte? Diese Frage wird in der wirtschaftssoziologischen Forschung in erster Linie mit dem Verweis auf technologische Innovationen, Preisveränderungen und politische Regulierung beantwortet. Wir zeigen am Beispiel der historischen Entwicklung der Totenfürsorge in Deutschland seit dem 17. Jahrhundert, dass kultureller Wandel jedoch eine ebenso wichtige Voraussetzung für Marktentstehung ist. Wir unterscheiden dabei drei Entwicklungsstufen des Bestattungsmarktes, die jeweils mit einschneidenden kulturellen, demografischen und institutionellen Veränderungen einhergingen und damit die Grundlagen für einen Markt für Bestattungsdienstleistungen schufen. Deutlich wird, dass Marktentstehung sich nicht allein technologisch, ökonomisch oder politisch erklären lässt, sondern wesentlich von sich historisch entwickelnden kulturellen Voraussetzungen abhängt.
 Abstract: Under what conditions do new markets emerge? This question is usually answered by referring to technological innovations, price changes, and political interventions. We take the historical development of the funeral market since the seventeenth century as an example to show that cultural changes are an equally important prerequisite for market formation. We distinguish three stages of market development, each coming about with far-reaching cultural, demographic, and institutional changes that created the precondition for the emergence of a market for funeral services. Market formation cannot be explained solely by technological, economic, or political changes, but relies on cultural preconditions that evolve historically.

Details

hide
Language(s): deu - German
 Dates: 2014-09-132014
 Publication Status: Issued
 Pages: -
 Publishing info: -
 Table of Contents: -
 Rev. Type: Peer
 Identifiers: DOI: 10.1007/s11577-014-0276-3
 Degree: -

Event

show

Legal Case

show

Project information

show

Source 1

hide
Title: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie
Source Genre: Journal
 Creator(s):
Affiliations:
Publ. Info: -
Pages: - Volume / Issue: 66 (3) Sequence Number: - Start / End Page: 425 - 444 Identifier: ISSN: 0023-2653
ISSN: 1861-891X