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  Who Becomes a Tenured Professor, and Why? Panel Data Evidence from German Sociology, 1980–2013

Lutter, M., & Schröder, M. G. (2014). Who Becomes a Tenured Professor, and Why? Panel Data Evidence from German Sociology, 1980–2013. MPIfG Discussion Paper, 14/19.

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mpifg_dp14_19.pdf (beliebiger Volltext), 2MB
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mpifg_dp14_19.pdf
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Full text open access
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Öffentlich
MIME-Typ / Prüfsumme:
application/pdf / [MD5]
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-
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-

Externe Referenzen

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externe Referenz:
http://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0029-D554-0 (Ergänzendes Material)
Beschreibung:
New source: Lutter, Mark, & Schröder, Martin G. (2016). Who Becomes a Tenured Professor, and Why? Panel Data Evidence from German Sociology, 1980–2013. Research Policy, 45(5), 999-1013.
OA-Status:

Urheber

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 Urheber:
Lutter, Mark1, Autor           
Schröder, Martin Georg2, Autor
Affiliations:
1Soziologie des Marktes, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214556              
2University of Marburg, Germany, ou_persistent22              

Inhalt

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Schlagwörter: -
 Zusammenfassung: Prior studies that try to explain who gets tenure and why remain inconclusive, especially
on whether non-meritocratic factors influence who becomes a professor. On the basis
of career and publication data of virtually all sociologists working in German sociology
departments, we test how meritocratic factors (academic productivity) as well as nonmeritocratic
factors (ascription, symbolic, and social capital) influence the chances of
getting a permanent professorship in sociology. Our findings show that getting tenure
in sociology largely depends on scholarly output, as previous studies have shown. Improving
on existing studies, however, we show specifically that each refereed journal article
and each monograph increases a sociologist’s chance for tenure by 10 to 15 percent,
while other publications affect one’s likelihood for tenure only marginally and in some
cases even negatively. Regarding non-meritocratic factors, we show that network size
and individual reputation matter, while international experience and the reputation of
one’s university do not directly affect the likelihood of tenure. Women need on average
23 to 44 percent fewer publications than men to get their first permanent position as
university professor. Thus, all else being equal, they are about 1.4 times more likely to
get tenure than men. The article contributes to a better understanding of the role of
meritocratic and non-meritocratic factors in achieving scarce and highly competitive
job positions.
 Zusammenfassung: Bei der Frage, wer eine Professur bekommt, sind sich bisherige Studien insbesondere
über den Einfluss nichtmeritokratischer Faktoren unschlüssig. Auf Basis von Lebenslauf-
und Publikationsdaten fast aller an soziologischen Instituten in Deutschland
beschäftigten Sozialwissenschaftlerinnen und Sozialwissenschaftlern testen wir, wie
meritokratische (wissenschaftliche Produktivität) und nichtmeritokratische Faktoren
(Askription, symbolisches und soziales Kapital) die Chance beeinflussen, auf eine Soziologieprofessur
berufen zu werden. Es zeigt sich, dass eine Berufung vor allem von der
Anzahl wissenschaftlicher Publikationen abhängt. Mit jedem referierten Zeitschriftenaufsatz
und jeder Buchpublikation steigt die Chance auf eine Berufung um 10 bis 15
Prozent an, während andere Publikationsarten sie nur moderat oder sogar negativ beeinflussen.
Unter den nicht-meritokratischen Faktoren zeigen sich insbesondere Netzwerkfaktoren
wie auch individuelle Reputation als relevant. Internationale Erfahrung
sowie das Prestige der Herkunftsinstitution weisen keine direkten Effekte auf. Frauen,
so das weitere Ergebnis der Untersuchung, benötigen im Schnitt 23 bis 44 Prozent weniger
Publikationen als Männer, um einen Erstruf zu erhalten. Unter sonst gleichen Faktoren
liegt ihre Chance auf eine Professur um das 1,4-fache höher als die ihrer männlichen
Kollegen. Insgesamt leistet die Studie einen Beitrag zur Beantwortung der Frage,
wie und wie stark meritokratische und nichtmeritokratische Faktoren die Chancen auf
sehr knappe, zugleich hoch kompetitive Berufspositionen beeinflussen.

Details

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Sprache(n): eng - English
 Datum: 2014-12-19
 Publikationsstatus: Erschienen
 Seiten: IV, 25
 Ort, Verlag, Ausgabe: Köln : Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung
 Inhaltsverzeichnis: 1 Introduction
2 Theory: What explains who gets tenure?
Human capital: Academic output
Ascription
Symbolic capital: Reputation from institutions and academic awards
Social capital: Network effects
3 Data and methods
Variables
Controls
4 Results
Descriptive results
Regression models
5 Discussion
Appendix
References
 Art der Begutachtung: Interne Begutachtung
 Identifikatoren: -
 Art des Abschluß: -

Veranstaltung

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Entscheidung

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Projektinformation

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Quelle 1

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Titel: MPIfG Discussion Paper
Genre der Quelle: Reihe
 Urheber:
MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, Herausgeber              
Affiliations:
-
Ort, Verlag, Ausgabe: -
Seiten: - Band / Heft: 14/19 Artikelnummer: - Start- / Endseite: - Identifikator: ISSN: 0944-2073
ISSN: 1864-4325