Deutsch
 
Hilfe Datenschutzhinweis Impressum
  DetailsucheBrowse

Datensatz

DATENSATZ AKTIONENEXPORT
  Learning relative values in the striatum induces violations of normative decision making

Klein, T. A., Ullsperger, M., & Jocham, G. (2017). Learning relative values in the striatum induces violations of normative decision making. Nature Communications, 8: 16033. doi:10.1038/ncomms16033.

Item is

Basisdaten

einblenden: ausblenden:
Genre: Zeitschriftenartikel

Dateien

einblenden: Dateien
ausblenden: Dateien
:
Klein_2017.pdf (Verlagsversion), 2MB
Name:
Klein_2017.pdf
Beschreibung:
-
OA-Status:
Sichtbarkeit:
Öffentlich
MIME-Typ / Prüfsumme:
application/pdf / [MD5]
Technische Metadaten:
Copyright Datum:
-
Copyright Info:
-
Lizenz:
-

Externe Referenzen

einblenden:

Urheber

einblenden:
ausblenden:
 Urheber:
Klein, Tilmann A. 1, 2, Autor
Ullsperger, Markus1, 3, Autor           
Jocham, Gerhard 1, 4, Autor
Affiliations:
1Center for Behavioral Brain Sciences, Magdeburg, Germany, ou_persistent22              
2Institute of Psychology, Otto von Guericke University Magdeburg, Germany, ou_persistent22              
3Department Neurology, MPI for Human Cognitive and Brain Sciences, Max Planck Society, Leipzig, DE, ou_634549              
4Clinic for Cognitive Neurology, University of Leipzig, Germany, ou_persistent22              

Inhalt

einblenden:
ausblenden:
Schlagwörter: -
 Zusammenfassung: To decide optimally between available options, organisms need to learn the values associated with these options. Reinforcement learning models offer a powerful explanation of how these values are learnt from experience. However, human choices often violate normative principles. We suggest that seemingly counterintuitive decisions may arise as a natural consequence of the learning mechanisms deployed by humans. Here, using fMRI and a novel behavioural task, we show that, when suddenly switched to novel choice contexts, participants’ choices are incongruent with values learnt by standard learning algorithms. Instead, behaviour is compatible with the decisions of an agent learning how good an option is relative to an option with which it had previously been paired. Striatal activity exhibits the characteristics of a prediction error used to update such relative option values. Our data suggest that choices can be biased by a tendency to learn option values with reference to the available alternatives.

Details

einblenden:
ausblenden:
Sprache(n): eng - English
 Datum: 2016-05-242017-05-182017-06-20
 Publikationsstatus: Online veröffentlicht
 Seiten: -
 Ort, Verlag, Ausgabe: -
 Inhaltsverzeichnis: -
 Art der Begutachtung: Expertenbegutachtung
 Identifikatoren: DOI: 10.1038/ncomms16033
PMID: 28631734
PMC: PMC5481835
 Art des Abschluß: -

Veranstaltung

einblenden:

Entscheidung

einblenden:

Projektinformation

einblenden: ausblenden:
Projektname : -
Grant ID : -
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Federal State of Saxony Anhalt
Projektname : -
Grant ID : -
Förderprogramm : European Regional Development Fund
Förderorganisation : European Commission (EC)
Projektname : -
Grant ID : ZS/2016/04/78113
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Center for Behavioral Brain Sciences (CBBS)
Projektname : Neurobiologie motivierten Verhaltens / SFB 779
Grant ID : -
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

Quelle 1

einblenden:
ausblenden:
Titel: Nature Communications
  Kurztitel : Nat. Commun.
Genre der Quelle: Zeitschrift
 Urheber:
Affiliations:
Ort, Verlag, Ausgabe: London : Nature Publishing Group
Seiten: - Band / Heft: 8 Artikelnummer: 16033 Start- / Endseite: - Identifikator: ISSN: 2041-1723
CoNE: https://pure.mpg.de/cone/journals/resource/2041-1723