Deutsch
 
Hilfe Datenschutzhinweis Impressum
  DetailsucheBrowse

Datensatz

 
 
DownloadE-Mail
  Integration von Vorwissen beim Sprachverstehen in Abhängigkeit vom Lebensalter

Beyer, R., Guthke, T., & Thiele, B. (1995). Integration von Vorwissen beim Sprachverstehen in Abhängigkeit vom Lebensalter. Zeitschrift für Psychologie mit Zeitschrift für Angewandte Psychologie, 203(4), 361-378.

Item is

Basisdaten

einblenden: ausblenden:
Genre: Zeitschriftenartikel
Andere : Integration of prior knowledge in speech comprehension in relation to age

Externe Referenzen

einblenden:

Urheber

einblenden:
ausblenden:
 Urheber:
Beyer, Reinhard1, Autor
Guthke, Thomas1, Autor           
Thiele, Barbara1, Autor
Affiliations:
1External Organizations, ou_persistent22              

Inhalt

einblenden:
ausblenden:
Schlagwörter: -
 Zusammenfassung: In a first study we confirm the general evidence concerning the influence of implicit knowledge structures on sentence and text comprehension. In addition the results suggest a differentiation in the availability of prior knowledge. The level of activation is dependent on the type of semantic relations between prior knowledge and the explicit sentence information. This result can be explained by a theoretical framework in which different levels of cognitive effort can be related to activation or production of such relations. The main point of our second experiment is to prove the influence of aging on the process of knowledge integration mentioned above. We compared the results of a subject group of young (25 years) with old adults (75 years) in a recognition task. The experimental data support a slowdown for primarily sensorical and motorical and nonlexical components for the higher age group but they do not confirm a deficit in the critical process of knowledge integration. Finally we discuss a differentiation of such integration procedures dependent on demand of memory capacities (activation vs. operations) and the advantage of such a classification on identification of specific cognitive deficits.

Details

einblenden:
ausblenden:
Sprache(n): deu - German
 Datum: 1995
 Publikationsstatus: Erschienen
 Seiten: -
 Ort, Verlag, Ausgabe: -
 Inhaltsverzeichnis: -
 Art der Begutachtung: Expertenbegutachtung
 Identifikatoren: PMID: 7483749
 Art des Abschluß: -

Veranstaltung

einblenden:

Entscheidung

einblenden:

Projektinformation

einblenden:

Quelle 1

einblenden:
ausblenden:
Titel: Zeitschrift für Psychologie mit Zeitschrift für Angewandte Psychologie
Genre der Quelle: Zeitschrift
 Urheber:
Affiliations:
Ort, Verlag, Ausgabe: Leipzig : Johann Ambrosius Barth
Seiten: - Band / Heft: 203 (4) Artikelnummer: - Start- / Endseite: 361 - 378 Identifikator: ISSN: 0044-3409
CoNE: https://pure.mpg.de/cone/journals/resource/954925453915