Deutsch
 
Hilfe Datenschutzhinweis Impressum
  DetailsucheBrowse

Datensatz

DATENSATZ AKTIONENEXPORT
  An immersive first-person navigation task for abstract knowledge acquisition

Kuhrt, D., St. John, N., Bellmund, J. L. S., Kaplan, R., & Doeller, C. F. (2021). An immersive first-person navigation task for abstract knowledge acquisition. Scientific Reports, 11(1): 5612. doi:10.1038/s41598-021-84599-7.

Item is

Basisdaten

einblenden: ausblenden:
Genre: Zeitschriftenartikel

Dateien

einblenden: Dateien
ausblenden: Dateien
:
Kuhrt_2021.pdf (Verlagsversion), 4MB
Name:
Kuhrt_2021.pdf
Beschreibung:
-
OA-Status:
Gold
Sichtbarkeit:
Öffentlich
MIME-Typ / Prüfsumme:
application/pdf / [MD5]
Technische Metadaten:
Copyright Datum:
-
Copyright Info:
-

Externe Referenzen

einblenden:

Urheber

einblenden:
ausblenden:
 Urheber:
Kuhrt, Dörte1, Autor
St. John, Natalie1, Autor
Bellmund, Jacob L. S.2, Autor           
Kaplan, Raphael1, Autor
Doeller, Christian F.1, 2, Autor           
Affiliations:
1Egil and Pauline Braathen and Fred Kavli Centre for Cortical Microcircuits, Kavli Institute, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway, ou_persistent22              
2Department Psychology (Doeller), MPI for Human Cognitive and Brain Sciences, Max Planck Society, Leipzig, DE, ou_2591710              

Inhalt

einblenden:
ausblenden:
Schlagwörter: Human behaviour; Learning and memory
 Zusammenfassung: Advances in virtual reality (VR) technology have greatly benefited spatial navigation research. By presenting space in a controlled manner, changing aspects of the environment one at a time or manipulating the gain from different sensory inputs, the mechanisms underlying spatial behaviour can be investigated. In parallel, a growing body of evidence suggests that the processes involved in spatial navigation extend to non-spatial domains. Here, we leverage VR technology advances to test whether participants can navigate abstract knowledge. We designed a two-dimensional quantity space-presented using a head-mounted display-to test if participants can navigate abstract knowledge using a first-person perspective navigation paradigm. To investigate the effect of physical movement, we divided participants into two groups: one walking and rotating on a motion platform, the other group using a gamepad to move through the abstract space. We found that both groups learned to navigate using a first-person perspective and formed accurate representations of the abstract space. Interestingly, navigation in the quantity space resembled behavioural patterns observed in navigation studies using environments with natural visuospatial cues. Notably, both groups demonstrated similar patterns of learning. Taken together, these results imply that both self-movement and remote exploration can be used to learn the relational mapping between abstract stimuli.

Details

einblenden:
ausblenden:
Sprache(n): eng - English
 Datum: 2020-07-172020-12-222021-03-10
 Publikationsstatus: Online veröffentlicht
 Seiten: -
 Ort, Verlag, Ausgabe: -
 Inhaltsverzeichnis: -
 Art der Begutachtung: -
 Identifikatoren: DOI: 10.1038/s41598-021-84599-7
PMID: 33692382
PMC: PMC7947005
 Art des Abschluß: -

Veranstaltung

einblenden:

Entscheidung

einblenden:

Projektinformation

einblenden: ausblenden:
Projektname : -
Grant ID : ERC-CoG GEOCOG 724836
Förderprogramm : -
Förderorganisation : European Research Council (ERC)
Projektname : -
Grant ID : -
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Max Planck Society
Projektname : -
Grant ID : -
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Kavli Foundation
Projektname : Centre of Excellence
Grant ID : 223262/F50
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Research Council of Norway—Centre for Neural Computation
Projektname : -
Grant ID : -
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Egil and Pauline Braathen and Fred Kavli Centre for Cortical Microcircuits
Projektname : -
Grant ID : -
Förderprogramm : -
Förderorganisation : Jebsen Centre for Alzheimer’s Disease
Projektname : -
Grant ID : 197467/F50
Förderprogramm : -
Förderorganisation : National Infrastructure scheme of the Research Council of Norway—NORBRAIN

Quelle 1

einblenden:
ausblenden:
Titel: Scientific Reports
  Kurztitel : Sci. Rep.
Genre der Quelle: Zeitschrift
 Urheber:
Affiliations:
Ort, Verlag, Ausgabe: London, UK : Nature Publishing Group
Seiten: - Band / Heft: 11 (1) Artikelnummer: 5612 Start- / Endseite: - Identifikator: ISSN: 2045-2322
CoNE: https://pure.mpg.de/cone/journals/resource/2045-2322