English
 
Help Privacy Policy Disclaimer
  Advanced SearchBrowse

Item

ITEM ACTIONSEXPORT
  The Instability of Preferences: Uncertain Futures and the Incommensurable and Intersubjective Nature of Value(s)

Bronk, R., & Beckert, J. (2022). The Instability of Preferences: Uncertain Futures and the Incommensurable and Intersubjective Nature of Value(s). MPIfG Discussion Paper, 22/1.

Item is

Files

show Files
hide Files
:
mpifg_dp22_1.pdf (Any fulltext), 2MB
Name:
mpifg_dp22_1.pdf
Description:
Full text open access
Visibility:
Public
MIME-Type / Checksum:
application/pdf / [MD5]
Technical Metadata:
Copyright Date:
-
Copyright Info:
-
License:
-

Locators

show

Creators

show
hide
 Creators:
Bronk, Richard1, Author              
Beckert, Jens2, Author              
Affiliations:
1Projekte von Gastwissenschaftlern und Postdoc-Stipendiaten, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214554              
2Wirtschaftssoziologie, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_3363022              

Content

show
hide
Free keywords: endogenous preferences, incommensurable values, preference cascades, preference formation, product differentiation, quality uncertainty
 Abstract: The default assumption of standard economics is to treat preferences as exogenously ‘given’, consistent with one another, ‘revealed’ by past choices, and context independent. There has been increased interest recently (within behavioural economics) in the impact of inconsistent or irrational preferences and (more broadly) in dynamic and endogenous preferences. This paper builds on these challenges to standard assumptions by analysing the pivotal role of three aspects of preference formation in explaining capitalist dynamics and market instability. These are the constant creation of new preferences and the indeterminacy of choice sets in the context of widespread product innovation; the moral indeterminacy implied by conflicting and incommensurable social norms attaching to market goods where there is no single scale of value and hence no unique set of rational trade-offs; and, lastly, the contingent social and market construction of the product differentiation, quality attribution, and value assessments central to preference formation. The paper concludes by considering implications for economics as a discipline.
 Abstract: Eine Standardannahme in den Wirtschaftswissenschaften ist, dass Präferenzen exogen „gegeben“, konsistent, durch vorausgegangene Entscheidungen offenbart und kontextunabhängig sind. In Kreisen der Verhaltensökonomie ist neuerlich ein gestiegenes Interesse an den Auswirkungen widersprüchlicher oder irrationaler Präferenzen und – etwas weiter gefasst – an dynamischen und endogenen Präferenzen zu verzeichnen. Das vorliegende Papier geht von diesen Kritiken aus und untersucht die zentrale Rolle dreier Aspekte der Präferenzbildung zur Erklärung von kapitalistischer Dynamik und Marktinstabilität: 1) die konstante Schaffung neuer Präferenzen und die Unbestimmtheit von Auswahlkriterien angesichts einer großen Anzahl von Produktinnovationen; 2) die moralische Unbestimmtheit aufgrund sich entgegenstehender und nicht vergleichbarer sozialer Normen, die mit Marktgütern in Zusammenhang gebracht werden, ohne das Vorhandensein einer allgemeingültigen Werteskala und somit ohne eine feste Auswahl an möglichen rationalen Ausgleichen; und 3) die ungewisse soziale und marktbezogene Zusammensetzung von Produktdifferenzierung, Qualitätszuschreibung und Wertbeimessung, die für die Präferenzbildung von zentraler Bedeutung sind. Das Papier schließt mit Überlegungen, welche Implikationen sich daraus für die Disziplin der Wirtschaftswissenschaften ergeben könnten.

Details

show
hide
Language(s): eng - English
 Dates: 2022-01
 Publication Status: Published in print
 Pages: IV, 21
 Publishing info: Köln : Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung
 Table of Contents: Contents
1 Introduction
2 The different facets of preferences
3 Preferences in economics and reasons for a new approach
4 Innovation, preference formation, and uncertain futures
5 Incommensurable values and preference instability
6 The market construction of value and preferences
7 Conclusion and potential implications for the discipline of economics
References
 Rev. Type: -
 Identifiers: -
 Degree: -

Event

show

Legal Case

show

Project information

show

Source 1

show
hide
Title: MPIfG Discussion Paper
Source Genre: Series
 Creator(s):
MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, Editor              
Affiliations:
-
Publ. Info: -
Pages: - Volume / Issue: 22/1 Sequence Number: - Start / End Page: - Identifier: ISSN: 0944-2073 (Print)
ISSN: 1864-4325 (Internet)