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Zwei Dimensionen der Internationalisierung: Eine empirische Analyse deutscher Großunternehmen

MPS-Authors
/persons/resource/persons41194

Hassel,  Anke
Regimewettbewerb und Integration in den industriellen Beziehungen, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

/persons/resource/persons41207

Höpner,  Martin
Institutioneller Wandel im gegenwärtigen Kapitalismus, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

/persons/resource/persons41232

Kurdelbusch,  Antje
Regimewettbewerb und Integration in den industriellen Beziehungen, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

/persons/resource/persons41276

Rehder,  Britta
Institutioneller Wandel im gegenwärtigen Kapitalismus, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

/persons/resource/persons41344

Zugehör,  Rainer
Regimewettbewerb und Integration in den industriellen Beziehungen, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

External Ressource
Fulltext (public)

KZfSS_52_2000_Hassel.pdf
(Any fulltext), 293KB

Supplementary Material (public)
There is no public supplementary material available
Citation

Hassel, A., Höpner, M., Kurdelbusch, A., Rehder, B., & Zugehör, R. (2000). Zwei Dimensionen der Internationalisierung: Eine empirische Analyse deutscher Großunternehmen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 52(3), 500-519. doi:10.1007/s11577-000-0070-2.


Cite as: http://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0012-5636-8
Abstract
Um den Einfluß wirtschaftlicher Internationalisierung auf nationale Institutionengefüge zu überprüfen, werden geeignete Messverfahren zur Messung von Internationalisierung benötigt. Der Beitrag stellt ein Verfahren zur Messung der Internationalisierung von Unternehmen vor. Dabei wird davon ausgegangen, dass die Internationalisierung von Unternehmen mehrere unterscheidbare Dimensionen hat. Die realwirtschaftliche Dimension beschreibt die güter- und produktionswirtschaftliche grenzüberschreitende Expansion der Unternehmen, während die kapitalmarktbezogene Dimension die Orientierung der Unternehmen an internationalen Kapitalmärkten abbildet. Anhand einer Untersuchung über den Internationalisierungsgrad der 100 größten deutschen Unternehmen werden beide Internationalisierungsdimensionen empirisch überprüft. Die Faktorenanalyse unterstützt die Annahme, dass sich beide Dimensionen empirisch deutlich voneinander unterscheiden lassen. Anhand der vorgestellten Messmethoden lassen sich die Unternehmen eindeutig in stark und schwach internationalisierte Unternehmen einteilen. In order to analyze the impact of internationalization on national institutions, methods of measuring the degree of internationalization are required. The article presents a method for measuring the degree of internationalization of firms. We assume that the internationalization of firms has several dimensions which cannot be combined into one index, and therefore, have to be distinguished. The first dimension refers to the production activities of firms abroad; the second is measured by the proximity of the firm to international capital. Using a group of the 100 largest German companies both dimensions are empirically tested. Factor analysis supports the assumption that both dimensions, the product-oriented and the financial dimension, do not co-vary and can be separated. Using the measurements we can rank firms into higher and lower degrees of internationalization.
In order to analyze the impact of internationalization on national institutions, methods of measuring the degree of internationalization are required. The article presents a method for measuring the degree of internationalization of firms. We assume that the internationalization of firms has several dimensions which cannot be combined into one index, and therefore, have to be distinguished. The first dimension refers to the production activities of firms abroad; the second is measured by the proximity of the firm to international capital. Using a group of the 100 largest German companies both dimensions are empirically tested. Factor analysis supports the assumption that both dimensions, the product-oriented and the financial dimension, do not co-vary and can be separated. Using the measurements we can rank firms into higher and lower degrees of internationalization.