English
 
Help Privacy Policy Disclaimer
  Advanced SearchBrowse

Item

ITEM ACTIONSEXPORT

Released

Paper

The Politics of Public Debt: Neoliberalism, Capitalist Development, and the Restructuring of the State

MPS-Authors
/persons/resource/persons41304

Streeck,  Wolfgang
Institutioneller Wandel im gegenwärtigen Kapitalismus, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

External Resource
Fulltext (restricted access)
There are currently no full texts shared for your IP range.
Fulltext (public)

mpifg_dp13_7.pdf
(Any fulltext), 2MB

Supplementary Material (public)
There is no public supplementary material available
Citation

Streeck, W. (2013). The Politics of Public Debt: Neoliberalism, Capitalist Development, and the Restructuring of the State. MPIfG Discussion Paper, 13/7.


Cite as: https://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0014-6365-9
Abstract
Rising public debt has been widespread in democratic-capitalist political economies
since the 1970s, generally accompanied among other things by weak economic growth,
rising unemployment, increasing inequality, growing tax resistance, and declining political
participation. Following an initial period of fiscal consolidation in the 1990s,
public debt took an unprecedented leap in response to the Great Recession. Renewed
consolidation efforts, under the pressure of “financial markets,” point to a general decline
in state expenditure, particularly discretionary and investment expenditure, and
of extensive retrenchment and privatization of state functions.
Steigende Staatsverschuldung ist in demokratisch-kapitalistischen Ländern seit den
1970er-Jahren verbreitet. Üblicherweise ist sie verbunden mit niedrigem Wirtschaftswachstum,
steigender Arbeitslosigkeit, wachsender Ungleichheit, zunehmender Steuerfeindlichkeit
sowie einem Rückgang politischer Beteiligung. Auf eine Phase anfänglicher
fiskalischer Konsolidierung in den 1990er-Jahren folgte, in Reaktion auf die Große Rezession,
ein sprunghafter Anstieg der öffentlichen Schulden. Die unter dem Druck der
Finanzmärkte wieder aufgenommenen Konsolidierungsbemühungen lassen eine generelle
Kürzung der Staatsausgaben – vor allem solcher diskretionärer und investiver Art –
und darüber hinaus eine weitgehende Beschneidung und Privatisierung von Staatsaufgaben
erwarten.