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Creative Success and Network Embeddedness: Explaining Critical Recognition of Film Directors in Hollywood, 1900–2010

MPS-Authors
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Lutter,  Mark
Soziologie des Marktes, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

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Citation

Lutter, M. (2014). Creative Success and Network Embeddedness: Explaining Critical Recognition of Film Directors in Hollywood, 1900–2010. MPIfG Discussion Paper, 14/11.


Cite as: https://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0019-F823-4
Abstract
This article analyzes how social network structures affect career success in a projectbased
labor market. The literature on team success has shown that teams perform well
if they integrate both weak and strong ties simultaneously. Applying the literature to
careers in the creative industries, the study suggests that creative artists are more likely
to receive critical recognition if they build their careers in both familiar project networks
and heterogeneous sets of creative conventions. It is argued that familiarity and
diversity operate as complementary elements in the development of innovative ideas.
While diversity is important to maximize the flow of new ideas, it needs to be embedded
within trustworthy and familiar network structures in order to fully develop its creative
potential. The suggested mechanism is tested by means of full career data of 55,097 film
directors, covering 478,859 directing jobs in 330,142 film productions during the years
1900–2010. It is shown that familiarity and diversity explain a considerable part of a
director’s critical success. Results from interaction effects show that diversity has greater
effects on critical success if it is socially embedded within familiar social structures. The
article contributes to the emerging understanding of the role of group processes and
network structures in explaining individual career success.
Dieser Artikel untersucht, wie soziale Netzwerkstrukturen Karriereerfolg auf einem
projektbasierten Arbeitsmarkt bestimmen. Auf der Grundlage von Forschung zu Teamerfolg
argumentiert der Beitrag, dass Karriereerfolg in Kreativberufen wahrscheinlicher
wird, wenn Karrieren sich sowohl in vertrauten als auch in diversen, mit heterogenen
Konventionen ausgestatteten Projektnetzwerken bewegen. Vertrautheit und Diversität
wirken als komplementäre Elemente in der Entwicklung innovativer Ideen. Zwar fördert
das Element der Diversität den optimalen Austausch neuer Ideen, allerdings muss
es, damit sich sein kreatives Potenzial vollständig entfalten kann, zugleich in vertrauensvollen
Netzwerkstrukturen eingebettet sein. Anhand eines vollständigen Karrieredatensatzes,
der Karriereprofile von 55.097 Filmregisseuren in 478.859 Engagements
und 330.142 Filmproduktionen in den Jahren 1900 bis 2010 einbezieht, wird dieser
Mechanismus getestet. Es zeigt sich, dass sowohl Vertrautheit als auch Diversität einen
Großteil des Kritiker- und Karriereerfolgs der Regisseure erklären. Interaktionseffekte
zeigen zudem, dass Diversität einen stärkeren Effekt auf künstlerischen Erfolg ausübt,
wenn sie in vertrauten Strukturen eingebettet ist. Insgesamt erweitert die Studie unser
Verständnis davon, wie Gruppen- und Netzwerkstrukturen individuellen Karriereerfolg
beeinflussen.