English
 
Help Privacy Policy Disclaimer
  Advanced SearchBrowse

Item

ITEM ACTIONSEXPORT

Released

Paper

Constructing Quality: Producer Power, Market Organization, and the Politics of High Value-Added Markets

MPS-Authors
/persons/resource/persons187767

Carter,  Elizabeth
Projekte von Gastwissenschaftlern und Postdoc-Stipendiaten, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;
College of Liberal Arts, University of New Hampshire, Durham, NH, USA;

External Resource
No external resources are shared
Fulltext (restricted access)
There are currently no full texts shared for your IP range.
Fulltext (public)

mpifg_dp15_9.pdf
(Any fulltext), 2MB

Supplementary Material (public)
There is no public supplementary material available
Citation

Carter, E. (2015). Constructing Quality: Producer Power, Market Organization, and the Politics of High Value-Added Markets. MPIfG Discussion Paper, 15/9.


Cite as: https://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0029-2A8F-D
Abstract
Economists assume increased producer flexibility creates production advantages. So
why do inefficient French quality wine producers dominate their flexible, efficient Italian
counterparts? French AOC wine producers created “corporatist” producer organizations
which served three purposes: encouraged increased product quality information
across the supply chain; allowed for the emergence of a unique production style; and
enabled producers to define their production methods as “quality” via state regulation.
Italian DOC wine producers have fragmented political structures at both the regional
and national levels, causing producers to rely more on the price mechanism and less
on political structures to coordinate supply chain transactions. Market asymmetries
persist across the supply chain, making it difficult for producers to guarantee quality
and adversely shaping their potential production and brand strategies. Solving supply
chain problems through representative political institutions yields superior economic
outcomes than uncoordinated market transactions because the former corrects market power asymmetries.
Ökonomen gehen davon aus, dass Hersteller durch höhere Flexibilität Produktionsvorteile
erlangen. Doch wie können dann die ineffizienten Produzenten französischer
Qualitätsweine ihren flexiblen, effizienten Mitbewerbern aus Italien überlegen sein?
Produzenten französischer AOC-Weine haben „korporatistische“ Erzeugerorganisationen
geschaffen, die drei Zwecken dienen: Sie ermöglichen einen besseren Informationsfluss
zur Produktqualität innerhalb der gesamten Lieferkette; sie schaffen Möglichkeiten
zur Herausbildung eines einzigartigen Herstellungsverfahrens; sie befähigen
Produzenten, ihre Herstellungsverfahren mithilfe staatlicher Regelungen als qualitativ
hochwertig zu definieren. Die Produzenten italienischer Qualitätsweine mit kontrollierter
Herkunftsbezeichnung (DOC) hingegen sehen sich sowohl auf regionaler wie
auch auf nationaler Ebene fragmentierten politischen Strukturen gegenüber. Daher
sind sie darauf angewiesen, dass Transaktionen innerhalb der Lieferkette stärker durch
den Preismechanismus als durch politische Strukturen koordiniert werden. Die entlang
der gesamten Lieferkette fortbestehenden Marktasymmetrien erschweren es den Produzenten,
Qualitätsgarantien abzugeben und wirken sich nachteilig auf deren Möglichkeiten
zur Gestaltung von Produktions- und Markenstrategien aus. Es ist wirtschaftlich
erfolgversprechender, Probleme in der Lieferkette mithilfe repräsentativer politischer
Institutionen zu lösen als durch unkoordinierte Markttransaktionen, da erstere die im Markt bestehenden Machtasymmetrien korrigieren.