Abstract
Two theses by Hegel, which at first sight seem to be far away from each other, prove to be as closely connected and as possible starting point for the solution of currently philosophical problems.
On the one hand, Hegel recognizes: "The task of philosophy determines itself in that it makes the unity of thinking and being, which is its basic idea, to its own object and in that to understand it, i.e., to grasp the most internal of necessity, the notion." Thus, he sees the highest task of philosophy in that to supersede the abstract contradiction between thinking and being.
Otherwise, he states: "The general is the value, the motion as a sensual is the exchange – the same generality is mediation as knowing motion – property, that means, an immediate having which is mediated by the recognized-being – or its being is, is the spiritual essence."
Starting from these statements, the concept of the general (the concrete-general) as well as possibility and sense of the speculative thinking and of a post-Kantian ontology are considered.
Zwei Thesen Hegels, die auf den ersten Blick entfernt voneinander zu sein scheinen, erweisen sich als eng miteinander verknüpft und als möglicher Ausgangspunkt für die Lösung heutiger philosophischer Probleme.
Zum einen erkennt Hegel: "Die Aufgabe der Philosophie bestimmt sich dahin, die Einheit des Denkens und Seins, welche ihre Grundidee ist, selbst zum Gegenstande zu machen und sie zu begreifen, d.i. das Innerste der Notwendigkeit, den Begriff zu erfassen." Er sieht mithin die höchste Aufgabe der Philosophie darin, den abstrakten Gegensatz von Denken und Sein aufzuheben.
Zum anderen bestimmt er: "Das Allgemeine ist der Wert; die Bewegung als sinnliche ist der Tausch – dieselbe Allgemeinheit ist Vermittlung als wissende Bewegung – Eigentum, also ein unmittelbares Haben, das vermittelt ist durch das Anerkanntsein – oder sein Dasein ist, ist das geistige Wesen."
Ausgehend von diesen Aussagen werden der Begriff des Allgemeinen (des Konkret-Allgemeinen) sowie Möglichkeit und Sinn des spekulativen Denkens und einer nach-Kantischen Ontologie betrachtet.