English
 
Help Privacy Policy Disclaimer
  Advanced SearchBrowse

Item

ITEM ACTIONSEXPORT

Released

Journal Article

Vom asymmetrischen Euro-Regime in die Transfer-Union – und was die deutsche Politik dagegen tun könnte

MPS-Authors
/persons/resource/persons41288

Scharpf,  Fritz W.
Globale Strukturen und ihre Steuerung, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society;

External Resource
Fulltext (restricted access)
There are currently no full texts shared for your IP range.
Fulltext (public)

Leviathan_45_2017_Scharpf.pdf
(Any fulltext), 2MB

Supplementary Material (public)
There is no public supplementary material available
Citation

Scharpf, F. W. (2017). Vom asymmetrischen Euro-Regime in die Transfer-Union – und was die deutsche Politik dagegen tun könnte. Leviathan, 45(3), 286-308. doi:10.5771/0340-0425-2017-3-286.


Cite as: https://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-002E-03D4-4
Abstract
Solange die strukturelle Nord-Süd-Divergenz ihrer Mitglieder andauert,
bleibt die Währungsunion instabil. Das asymmetrische Euro-Regime soll Konvergenz durch
eine strukturelle Transformation der politischen Ökonomien des Südens erzwingen. Wegen
der Größe und der nicht einholbaren Wettbewerbsvorteile der deutschen Wirtschaft kann
dieses Ziel aber nicht erreicht werden. Daran wird die deutsche Politik kaum etwas ändern
können. Ihr sachlich begründeter Widerstand gegen die Entwicklung zu einer Transferunion
wird politisch kaum durchzuhalten sein, aber die Folge wäre eine dauerhafte Dominanz der
wettbewerbsfähigen über die weniger wettbewerbsfähigen Ökonomien. Stattdessen käme es
darauf an, institutionelle Regeln vorzubereiten, die den Übergang zu einem flexiblen und
zweistufigen Europäischen Währungsverbund ermöglichen.
The structural divergence of Northern and Southern economies continues to
threaten the stability of the Monetary Union. The asymmetric Euro regime is meant to achieve
convergence through the enforced structural transformation of the Southern political
economies. In spite of significant progress, however, the goal will ultimately not be reached
because of the size and the exceptional competitiveness of the German economy. Since the
German government will not be able to change these conditions, the most likely course of
events will lead to a transfer union – which is likely to establish the permanent dominance
of the more competitive Northern over the less competitive Southern economies. In order to
avoid this course, it would be useful to establish institutional rules that facilitate the transition
to a flexible two-tiered European Monetary Community.