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Wozu polychrone Pulsation? Funktionalistische Perspektiven auf metrische Strukturen in malischer Musik

MPS-Authors
/persons/resource/persons203915

Polak,  Rainer
Department of Music, Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Max Planck Society;

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Citation

Polak, R. (2020). Wozu polychrone Pulsation? Funktionalistische Perspektiven auf metrische Strukturen in malischer Musik. In M. Sharif, & K. Stepputat (Eds.), Understanding musics: Festschrift on the occasion of Gerd Grupe's 65th birthday (pp. 19-36). Düren: Shaker.


Cite as: http://hdl.handle.net/21.11116/0000-0007-422D-D
Abstract
For decades, Africanist ethnomusicology has been largely united in the assumption that metric pulsations in African music consist of elements of equal temporal distance (isochrony). However, this is contradicted by the fact that in numerous musical styles of the Sahel and Savannah zones south of the Sahara, uneven (non-isochronous or “polychronous”) pulsations at the level of the beat subdivision (fastest pulse, density referent, valeurs opérationelles minimales) are widespread. This article considers the findings of several completed and ongoing research projects on the performance and perception of rhythms in Mali from a functionalist perspective. The key questions are: Why are polychronous pulsations often preferred over isochronous ones? What is the use of uneven beat subdivision good for? I discuss three complementary responses on three different levels of explanation: music history, music theory, and musical cognition.
Seit Jahrzehnten ist sich die afrikanistische Musikethnologie weitgehend einig in der Annahme, metrische Pulsationen in afrikanischer Musik bestünden aus isochronen Elementen, das heißt, aus Pulsen gleicher Dauer bzw. gleichen zeitlichen Abstands (Arom 1984; Kubik 1988; Locke 1982). Dem widerspricht allerdings der Sachverhalt, dass in zahlreichen Musikstilen der Sahel- und Savannenzone südlich der Sahara polychrone (nicht-isochrone) Pulsationen auf der Ebene der Grundschlagsunterteilung (beat subdivision) weit verbreitet sind. Den Begriff der „Polychronie“ übernehme ich von Bouët (1997) zur Kennzeichnung von Pulsationen, die aus mehreren ungleichen Pulsklassen zusammengesetzt sind.1 Als Hörbeispiel aus Mali sei das Stück „Timbindy“ von Ali Farka Touré empfohlen, in dem jeder Beat zwei Unterteilungen unterschiedlicher Länge aufweist (lang:kurz).