English
 
Help Privacy Policy Disclaimer
  Advanced SearchBrowse

Item

ITEM ACTIONSEXPORT
  Ethnische Unterschiede der Wirkung institutioneller U3-Kinderbetreuung

Klein, O., & Sonntag, N. (2017). Ethnische Unterschiede der Wirkung institutioneller U3-Kinderbetreuung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(1), 41-60. doi:10.1007/s11618-016-0683-5.

Item is

Basic

show hide
Genre: Journal Article
Other : Ethnic differences in the effects of institutionalized childcare for children under the age of three

Files

show Files
hide Files
:
ZfE_20_2017_Sonntag.pdf (Any fulltext), 442KB
Name:
ZfE_20_2017_Sonntag.pdf
Description:
Full text open access
OA-Status:
Visibility:
Public
MIME-Type / Checksum:
application/pdf / [MD5]
Technical Metadata:
Copyright Date:
-
Copyright Info:
-
License:
-

Locators

show
hide
Locator:
https://doi.org/10.1007/s11618-016-0683-5 (Publisher version)
Description:
Full text via publisher
OA-Status:

Creators

show
hide
 Creators:
Klein, Oliver1, Author
Sonntag, Nico2, Author           
Affiliations:
1Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (MZES), Universität Mannheim, Germany, ou_persistent22              
2International Max Planck Research School on the Social and Political Constitution of the Economy, MPI for the Study of Societies, Max Planck Society, ou_1214550              

Content

show
hide
Free keywords: U3-Kinderbetreuung; Kinderkrippe; Ethnische Bildungsungleichheit; Kognitive Fähigkeiten; Sprachentwicklung Cognitive abilities; Daycare; Early childcare; Ethnic educational inequality; Language development
 Abstract: In den letzten Jahren ist die institutionelle Kinderbetreuung unter Dreijähriger vermehrt in den Blickpunkt der öffentlichen und politischen Diskussion geraten. Es mangelt jedoch bislang an wissenschaftlichen Erkenntnissen zu einer möglichen entwicklungsfördernden Wirkung der U3-Betreuung in Deutschland. Dieser Beitrag untersucht anhand der Daten des Projekts „Erwerb von sprachlichen und kulturellen Kompetenzen von Migrantenkindern in der Vorschulzeit“ aus dem Jahr 2007 den Zusammenhang von institutioneller U3-Kinderbetreuung und kognitiven sowie sprachlichen Fähigkeiten von Kindern in Deutschland. Im Speziellen werden hierbei ethnische Unterschiede fokussiert. Weder für Kinder ohne noch für Kinder mit Migrationshintergrund findet sich ein Zusammenhang zwischen der Dauer in institutioneller U3-Betreuung und den allgemeinen kognitiven Fähigkeiten. Allerdings zeigt sich ein positiver Zusammenhang zwischen der Betreuungsdauer und dem deutschen Wortschatz bei Kindern mit Migrations- und gemischtsprachlichem Familienhintergrund. Die Ergebnisse weisen demnach darauf hin, dass U3-Kinderbetreuung durchaus ethnische Bildungsungleichheit eindämmen kann.
 Abstract: Institutionalized childcare for children under the age of three has come into the focus of public and political debates in Germany in recent years. However, there is a lack of scientific research regarding the potential of institutional childcare to enhance children’s skill development. Using data from the project “Preschool Education and Educational Careers among Migrant Children” collected in 2007, our study examines the relationship between early childcare attendance and the cognitive abilities and language skills of children in Germany, specifically focusing on ethnic differences. There is no correlation between the time spent in childcare before the age of three and the general cognitive abilities of native German children or children from immigrant families. However, for the latter we find a positive relationship between the duration of early childcare and German vocabulary if children come from a multilingual family. Our findings indicate that early institutionalized childcare is indeed suited to reduce early ethnic educational inequality.

Details

show
hide
Language(s): deu - German
 Dates: 2016-07-052017
 Publication Status: Issued
 Pages: -
 Publishing info: -
 Table of Contents: -
 Rev. Type: -
 Identifiers: DOI: 10.1007/s11618-016-0683-5
 Degree: -

Event

show

Legal Case

show

Project information

show

Source 1

show
hide
Title: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
Source Genre: Journal
 Creator(s):
Affiliations:
Publ. Info: -
Pages: - Volume / Issue: 20 (1) Sequence Number: - Start / End Page: 41 - 60 Identifier: ISSN: 1434-663X
ISSN: 1862-5215