Deutsch
 
Hilfe Datenschutzhinweis Impressum
  DetailsucheBrowse

Datensatz

 
 
DownloadE-Mail
  Religion und Bildungserfolg im Migrationskontext: Theoretische Argumente, empirische Befunde und offene Fragen

Koenig, M., Ohlendorf, D., & Diehl, C. (2017). Religion und Bildungserfolg im Migrationskontext: Theoretische Argumente, empirische Befunde und offene Fragen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 69(4), 561-591. doi:10.1007/s11577-017-0488-4.

Item is

Basisdaten

einblenden: ausblenden:
Genre: Zeitschriftenartikel

Dateien

einblenden: Dateien
ausblenden: Dateien
:
Koenig_2017_Religion_Bildungserfolg.pdf (beliebiger Volltext), 466KB
 
Datei-Permalink:
-
Name:
Koenig_2017_Religion_Bildungserfolg.pdf
Beschreibung:
-
OA-Status:
Sichtbarkeit:
Eingeschränkt (Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity, MPGS; )
MIME-Typ / Prüfsumme:
application/pdf
Technische Metadaten:
Copyright Datum:
-
Copyright Info:
-
Lizenz:
-

Externe Referenzen

einblenden:
ausblenden:
externe Referenz:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11577-017-0488-4 (beliebiger Volltext)
Beschreibung:
-
OA-Status:

Urheber

einblenden:
ausblenden:
 Urheber:
Koenig, Matthias1, 2, Autor           
Ohlendorf, David, Autor
Diehl, Claudia, Autor
Affiliations:
1Fellow Group Governance of Cultural Diversity, MPI for the Study of Religious and Ethnic Diversity, Max Planck Society, Hermann-Föge-Weg 11, 37073 Göttingen, DE, ou_1520137              
2Institute of Sociology, University of Göttingen, External Organizations, ou_3174713              

Inhalt

einblenden:
ausblenden:
Schlagwörter: -
 Zusammenfassung: Religion has received extensive attention as a factor influencing immigrants’ integration. This paper examines the role of religion in explaining ethnic educational inequalities in Germany. Due to a general lack of research in this field, the paper provides an overview of existing empirical findings, specifies theoretical arguments on how religious affiliation, belief and participation possibly affect educational achievement among children of immigrants. Using data from the first wave of the “Children of Immigrants Longitudinal Survey in four European Countries” collected in 2010/11 the paper tests key arguments on the influence of religion on the educational attainment among 14-year-old immigrant and non-immigrant students at German schools. Compared to other religious groups, Muslims display lower rates of educational achievement. However, this can be largely explained by their social background and is independent from their levels of individual religiosity. Interestingly, individual religiosity has a positive effect on the educational achievement among Protestant students, whether with or without a migration background.

Details

einblenden:
ausblenden:
Sprache(n): deu - German
 Datum: 2017
 Publikationsstatus: Erschienen
 Seiten: -
 Ort, Verlag, Ausgabe: -
 Inhaltsverzeichnis: -
 Art der Begutachtung: -
 Identifikatoren: DOI: 10.1007/s11577-017-0488-4
 Art des Abschluß: -

Veranstaltung

einblenden:

Entscheidung

einblenden:

Projektinformation

einblenden:

Quelle 1

einblenden:
ausblenden:
Titel: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie
  Andere : Kölner Z. Soziol. u. Soz.-Psychol.
  Andere : KZfSS
Genre der Quelle: Zeitschrift
 Urheber:
Affiliations:
Ort, Verlag, Ausgabe: Köln-Opladen : Westdeutscher Verlag
Seiten: - Band / Heft: 69 (4) Artikelnummer: - Start- / Endseite: 561 - 591 Identifikator: ISSN: 0023-2653