Deutsch
 
Hilfe Datenschutzhinweis Impressum
  DetailsucheBrowse

Datensatz

DATENSATZ AKTIONENEXPORT
  Literacy can enhance syntactic prediction in spoken language processing

Favier, S., Meyer, A. S., & Huettig, F. (2021). Literacy can enhance syntactic prediction in spoken language processing. Journal of Experimental Psychology: General, 150(10), 2167-2174. doi:10.1037/xge0001042.

Item is

Basisdaten

einblenden: ausblenden:
Genre: Zeitschriftenartikel

Dateien

einblenden: Dateien
ausblenden: Dateien
:
Favier-etal-2021-literacy.pdf (Verlagsversion), 853KB
Name:
Favier-etal-2021-literacy.pdf
Beschreibung:
-
OA-Status:
Sichtbarkeit:
Öffentlich
MIME-Typ / Prüfsumme:
application/pdf / [MD5]
Technische Metadaten:
Copyright Datum:
2021
Copyright Info:
-
Lizenz:
-
:
online-supp-mat-to Favier-literacy-can-enhance.docx (Ergänzendes Material), 5MB
Name:
Online supplementary material
Beschreibung:
-
OA-Status:
Sichtbarkeit:
Öffentlich
MIME-Typ / Prüfsumme:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document / [MD5]
Technische Metadaten:
Copyright Datum:
-
Copyright Info:
-
Lizenz:
-

Externe Referenzen

einblenden:

Urheber

einblenden:
ausblenden:
 Urheber:
Favier, Saoradh1, Autor           
Meyer, Antje S.1, Autor           
Huettig, Falk1, 2, 3, Autor           
Affiliations:
1Psychology of Language Department, MPI for Psycholinguistics, Max Planck Society, ou_792545              
2Center for Language Studies, External Organizations, ou_55238              
3The Cultural Brain, MPI for Psycholinguistics, Max Planck Society, Wundtlaan 1, 6525 XD Nijmegen, NL, ou_2579693              

Inhalt

einblenden:
ausblenden:
Schlagwörter: literacy, prediction, syntax
 Zusammenfassung: Language comprehenders can use syntactic cues to generate predictions online about upcoming language. Previous research with reading-impaired adults and healthy, low-proficiency adult and child learners suggests that reading skills are related to prediction in spoken language comprehension. Here we investigated whether differences in literacy are also related to predictive spoken language processing in non-reading-impaired proficient adult readers with varying levels of literacy experience. Using the visual world paradigm enabled us to measure prediction based on syntactic cues in the spoken sentence, prior to the (predicted) target word. Literacy experience was found to be the strongest predictor of target anticipation, independent of general cognitive abilities. These findings suggest that a) experience with written language can enhance syntactic prediction of spoken language in normal adult language users, and b) processing skills can be transferred to related tasks (from reading to listening) if the domains involve similar processes (e.g., predictive dependencies) and representations (e.g., syntactic).

Details

einblenden:
ausblenden:
Sprache(n): eng - English
 Datum: 2020-12-282021-06-172021
 Publikationsstatus: Erschienen
 Seiten: -
 Ort, Verlag, Ausgabe: -
 Inhaltsverzeichnis: -
 Art der Begutachtung: Expertenbegutachtung
 Identifikatoren: DOI: 10.1037/xge0001042
 Art des Abschluß: -

Veranstaltung

einblenden:

Entscheidung

einblenden:

Projektinformation

einblenden:

Quelle 1

einblenden:
ausblenden:
Titel: Journal of Experimental Psychology: General
Genre der Quelle: Zeitschrift
 Urheber:
Affiliations:
Ort, Verlag, Ausgabe: Washington : American Psychological Association (PsycARTICLES)
Seiten: - Band / Heft: 150 (10) Artikelnummer: - Start- / Endseite: 2167 - 2174 Identifikator: ISSN: 0096-3445
CoNE: https://pure.mpg.de/cone/journals/resource/954925466244